Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Magnetkamera (MR)

Magnetkamerateknik, också kallad magnetresonanstomografi (MRT), används för att upptäcka och kartlägga olika sjukdomar och tillstånd som är dolda eller svåra att se vid röntgen- eller datortomografiundersökningar. Sådana exempel är tumörer, ögonsjukdomar, sjukdomar i hjärnans blodkärl samt i olika organ, mjukdelar och skelett.

Metoden bygger inte på röntgenstrålning eller annan joniserande strålning. Magnetkameran använder istället magnetfält och radiovågor. Dessa har inte tillräcklig styrka för att kunna orsaka några kända hälsoeffekter hos människan, varken på kort eller lång sikt. En del personer kan dock uppleva yrsel och svagt illamående när de rör sig i kamerans magnetfält. I undantagsfall kan magnetfälten även orsaka svag och tillfällig muskelretning hos patienten.

Specifika forskningsprojekt inom MR hittas via vänsterspalten.

Magnetkamera för smådjur en utmärkt resurs på EBM

FORSKNINGSMETODER. Behöver du MR-teknik för dina smådjurs-studier? Ja, då finns det en magnetkamera till ditt förfogande på bottenvåningen i EBM-huset på Medicinareberget. Om dina försöksdjur finns på EBM är det bara att ta hissen ner till bottenvåningen och ta del av de resurser som finns där.
– Jag vet att det finns ett stort intresse bland flera forskargrupper att använda MR i olika frågeställningar, men få forskare vet om att faciliteten är tillgänglig för dem igen, säger  Mikael Montelius, som är ansvarig för drift och underhåll, och som själv använt MR-systemet i sin avhandling. Läs hela artikeln i Akademiliv och se möjligheterna